۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۸

شرایط در بازار سرمایه به سود خریداران تمام خواهد شد؟

نگاه سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه مثبت است
شرایط در بازار سرمایه به سود خریداران تمام خواهد شد؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: درصورتی که توافقات منطقه‌ای و آتش بس صورت بگیرد، ریسک نظامی_سیاسی کاهش یابد، دموکرات‌ها رای بیاورند و همچنین روند افزایشی دلار نیما تا محدوده ۵۳ هزار تومان و کاهش نرخ بهره صورت پذیرد، می‌توان انتظار داشت که در شب عید شاخص کل بازار سرمایه از امروز بهتر باشد؛ اما به هر میزان که ریسک‌های سیاسی_نظامی افزایش یابد، روند معاملات نیز تغییر خواهد کرد که امید است این اتفاق رخ ندهد.

روزبه شریعتی، تحلیلگر بازار سرمایه، گفت: در معیار تصمیم گیری سرمایه گذاران بازار سرمایه، جمعی از فاکتورها اعم از قیمت دلار نیما، گزارش شرکت‌ها و وعده‌های مسئولین همچون وزیر اقتصاد، وزیر صمت، رئیس سازمان بورس و بانک مرکزی مورد توجه است.

وی درخصوص افزایش قیمت دلار نیما افزود: مشخصا آقای همتی، سکان دار اقتصادی دولت فعلی و آقای طیب نیا، معاونت اقتصادی کشور چندنرخی بودن ارز را منشا رانت و فساد می‌دانند که نشانه‌های آن را می‌توان در قیمت‌های برخی از محصولات و برخی صحبت‌ها اعم از اتفاقاتی همچون فساد چای دبش که در دولت پیشین رخ داد، مشاهده کرد.

شریعتی بیان کرد: دیدگاه آقای همتی و حتی عددهایی که ایشان در مصاحبه‌های تلویزیونی خود اعلام کرده اند، این ذهینت را ایجاد کرده که دلار نیما به یک رقم منطقی خواهد رسید که برای تجار (تجاری که فعالیت اقتصادی هدف اصلی آن هاست نه صرفا واسطه گری) و برای تولید کنندگان به صرفه باشد.

وی ادامه داد: این موضوع در گزارش شرکت‌ها طی یک سال گذشته نمود یافته است. به عنوان مثال شرکت ملی مس به این دلیل که مجبور بود با دلار نیما کمتر از ۴۰ هزار تومان تکثیر کند، فروش در بورس کالا را به دنبال کردن صادرات ترجیح داد و از این جهت که در بازار داخلی چنین تقاضایی برای مس وجود نداشت، سبب شد که گزارش بهار شرکت ملی مس کمتر از حد انتظار باشد، اما اگر این قابلیت برای آن وجود داشت که با صادرات خود بتواند ارز خود را با دلار منطقی تری نسبت به بازار آزاد به فروش برساند، طبیعتا شرایط بهتری را تجربه می‌کرد. در کنار این موضوع نگاه تیم اقتصادی فعلی این است که شاخص PMI افت کرده و این مسئله بیانگر وجود رکود در بازار، عدم وجود صرفه تولید برای تولیدکنندگان و بی ثباتی رویه‌های اقتصادی است.

تحلیلگر بازار سرمایه گفت: در سازمان برنامه و بودجه نیز مطرح شده که فرمول‌ها و رویه‌های اقتصادی باید منطقی‌تر و بلندمدت باشد که سرمایه گذار و تولیدکننده بتوانند به صورت میان مدت و بلندمدت برنامه ریزی کنند. به نظر می‌رسد نگاهی که از سوی تیم دولت فعلی تزریق شده و صحبت‌هایی که به میان آمده سبب شده نگاه سرمایه گذاران مثبت شود.

شریعتی اظهار کرد: وزیر صمت با سابقه تولیدکنندگی سکان را به دست گرفته و صبحت‌های ایشان مبتنی بر نگاه عقلایی است. صبحت‌های آقای پزشکیان به عنوان رئیس جمهور در سازمان ملل نیز، در راستای کاهش تنش سیاسی و بین المللی است. همچنین سخنگوی دولت از انجام مذاکرات با شورای نگهبان و مجلس خبرگان در راستای تصویب FATF صحبت کرده که می‌تواند هزینه انتقال پول را برای شرکت‌ها و سیتم بانکداری تغییر داده و شرایط را بهبود ببخشد. درصورتی که این صحبت‌ها نمود عملیاتی پیدا کنند، می‌توانند شرایط را تغییر دهند.

وی یادآور شد: سرمایه گذاران بازار سرمایه آینده را می‌خرند. شاید تنها موضوعی که به توقف رویه مثبت بازار در حدود دو هفته اخیر منجر شد، حمله‌های متعدد اسرائیل به لبنان و ترورهایی ست که اتفاق افتاده است که این موضوع امنیت خاطر سرمایه گذار را خدشه دار می‌کند. در سال ۱۴۰۳ حوادث بسیاری را تجربه کردیم که سبب شدند سرمایه گذاران از اطمینان به بازار سرمایه بترسند.

 تحلیلگر بازار سرمایه اظهار داشت: با این حال تبدیل دارایی‌ها را نمی‌توان اقدام منطقه‌ای شناخت. سرمایه گذاران باید پرتفوی‌ای از سهام داشته باشند که می‌تواند متشکل از مسکن، ارز، طلا، سهام و سپرده بانکی باشد و باید وزن‌ها بین این دارایی‌ها جابه جا شود؛ اما یک سرمایه گذار نباید وزن یکی از این دارایی‌ها را بیش از اندازه سبک یا سنگین کند.

شریعتی مطرح کرد: به طور کلی اگر ریسک سیاسی و تنش‌های نظامی در منطقه کاهش یابد و انتخبابات آمریکا که حدود ۴۰ روز آینده برگزار می‌شود با پیروزی دموکرات‌ها و کامالا هریس همراه باشد، روزهای بهتری را برای بازار سرمایه در پیش خواهیم داشت که احتمالا پس از آن سیستم اقتصادی کشور تصمیم خواهد گرفت نرخ بهره را مقداری کاهش دهد، انتظارات تورمی نیز با رای آوردن دموکرات‌ها کمتر است و با افزایش قیمت دلار نیما بازار سرمایه پتانسیل تقویت خود را خواهد داشت.

وی افزود: لازم به ذکر است علی رغم صعود و بهبود معاملات بازار در دو هفته گذشته، کماکان P/B بازار در محدوده ۲.۴ واحد است و همچنین قیمت ارزش بازار حدودا زیر ۶ واحد است. همه این‌ها در شرایطی هستند که این قیمت‌ها در کف چندساله خود قرار دارند و بنابراین با افزایش قیمت دلار نیما در محدوده ۵۳ هزار تومان و کاهش نرخ بهره، خریداران برنده این معامله خواهند بود.

تحلیلگر بازار سرمایه خاطرنشان کرد: درصورتی که توافقات منطقه‌ای و آتش بس صورت بگیرد، ریسک نظامی_سیاسی کاهش یابد، دموکرات‌ها رای بیاورند و همچنین روند افزایشی دلار نیما تا محدوده ۵۳ هزار تومان و کاهش نرخ بهره صورت پذیرد، می‌توان انتظار داشت که در شب عید شاخص کل بازار سرمایه از امروز بهتر باشد؛ اما به هر میزان که ریسک‌های سیاسی_نظامی افزایش یابد، روند معاملات نیز تغییر خواهد کرد که امید است این اتفاق رخ ندهد./بورس نیوز

کد خبر 38340

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =